Lars Traegde (f. 1967) fra Stavern arbeider med installasjoner som ofte
rommer et bredt spekter av medier som foto, film, skulptur og arkivmateriale.
Hans kunstnerskap har et litterært perspektiv og kan sammenlignes med
hvordan en forfatter bygger opp ulike identiteter i en sone mellom fiksjon
og virkelighet.
I Trægdes installasjoner gestaltes ulike personligheter gjennom
I Trægdes installasjoner gestaltes ulike personligheter gjennom
en rebus av objekter, fotografier og tekst som i enkelte tilfeller spiller på
en anvendelse av arkivets form. Identitetene skaper også en skjebnesvanger
fortelling som aktualiserer samfunnspolitiske spørsmål.
I skjæringspunktet mellom fiksjon og virkelighet, dekonstruksjon og rekonstruksjon,
I skjæringspunktet mellom fiksjon og virkelighet, dekonstruksjon og rekonstruksjon,
transformeres galleriets rom til et tilfluktssted for en gåtefull identitet.
Enkelte samtidskunstnere tar i bruk arkivmateriale i en undersøkende
praksis av maktforhold og brudd på menneskerettigheter, mens den polske
kunstneren Goshka Macuga anvender arkivet som et element i oppbyggingen
av en fiksjon. På lignende måte anvender Trægde det dokumentariske
som et ledd i fantasiens frembringelser.
På denne måten skapes det en virkelighet i virkeligheten, eller et «simulacrum».
Den franske filosofen Jean Baudrillard fornyet begrepet ved å hevde at medienes fremtredende rolle ikke utelukkende er med på å produsere vårt bilde av virkeligheten, men at de også danner et eget simulacrum, en hyperreell virkelighet.
På denne måten skapes det en virkelighet i virkeligheten, eller et «simulacrum».
Den franske filosofen Jean Baudrillard fornyet begrepet ved å hevde at medienes fremtredende rolle ikke utelukkende er med på å produsere vårt bilde av virkeligheten, men at de også danner et eget simulacrum, en hyperreell virkelighet.
I feltet mellom rekreasjonen og geologiens simulacra finner man eksperiment-B, der Trægde med utgangspunkt i Mølen inviterer til en reise gjennom bronsealderens gåtefulle monumenter.
Han utformer angivelig fem imitasjoner av rullesteiner i diabas, som han søker fylkeskommunen og riksantikvaren om å få plassere ut, blant de virkelige rullesteinene.
Han får tillatelse til utplassering under forutsetning av at steinenes gps-koordinat ble notert og at de samles inn samme dag som de blir lagt ut.
En gruppe eksperter i form av tre kunstnere, en kurator og en synsk kvinne inviteres til å finne steinene, men finner bare to av fem. Er det relasjonelle aspektet virkelighet eller en konstruksjon?
Ofte problematiserer Trægdes installasjoner juridiske og samfunnsaktuelle spørsmål, som da han i installasjonen Eliassens samling rekonstruerte løytnant Oscar Eliassens ti
En gruppe eksperter i form av tre kunstnere, en kurator og en synsk kvinne inviteres til å finne steinene, men finner bare to av fem. Er det relasjonelle aspektet virkelighet eller en konstruksjon?
Ofte problematiserer Trægdes installasjoner juridiske og samfunnsaktuelle spørsmål, som da han i installasjonen Eliassens samling rekonstruerte løytnant Oscar Eliassens ti
siste leveår. I 1986 var han ansvarlig for tapet av en missil-torpedobåt under
en NATO-øvelse, hvor to personer omkom i ulykken.
Han levde seg inn i Eliassens identitet ved å angivelig rekonstruere en rekke båtmodeller som ble funnet i hans hjem etter hans død i 1996.
Kunstneren fikk reaksjoner fra forsvarsdepartementet for å ha diktet opp en falsk historie og kunne bekrefte at hovedpersonen aldri hadde eksistert. Installasjonen ble tildelt
Han levde seg inn i Eliassens identitet ved å angivelig rekonstruere en rekke båtmodeller som ble funnet i hans hjem etter hans død i 1996.
Kunstneren fikk reaksjoner fra forsvarsdepartementet for å ha diktet opp en falsk historie og kunne bekrefte at hovedpersonen aldri hadde eksistert. Installasjonen ble tildelt
høstutstillingens debutantpris i 2000.
I Adnans Arboretum er en mann fra midtøsten utgangspunktet for et
subjekt som er blitt et krysningspunkt for deling av informasjon.
Hans profil kan oppsøkes på Facebook og man finner hans spillelister på Spotify, i tillegg
Hans profil kan oppsøkes på Facebook og man finner hans spillelister på Spotify, i tillegg
har Adnan også sin egen blogg.
Forstørrelsen av ulike pollen samt fotografiene av den norske naturen skaper ikke et generaliserende bilde av Adnan, men problematiserer forholdet mellom individ og samfunn, fremmedgjøring og tilhørighet i en verden som i dette øyeblikk gjennomgår store forandringer,
Forstørrelsen av ulike pollen samt fotografiene av den norske naturen skaper ikke et generaliserende bilde av Adnan, men problematiserer forholdet mellom individ og samfunn, fremmedgjøring og tilhørighet i en verden som i dette øyeblikk gjennomgår store forandringer,
der store deler av verdens befolkning og angivelig også Adnan, lever i en transit-tilværelse.
Tone Lyngstad Nyaas
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar